header_post
21 Jun

Interviu cu prof. Lorand Balint (Boti) – Mobil in element mobil*

postat de admin / 21 June 2010
 

Lorand Balint, sau Boti, dupa cum il cunoaste o lume intreaga, „functioneaza” pe baza catorva axiome simple, clare si eficiente pentru o relatie profesor – cursant la BSM. Poate parea o contradictie cu faptul ca materia pe care o preda la cursurile de la MBA-ul Romano-Canadian, marketingul, nu este o stiinta exacta, cu axiome clare si batute in cuie. Arta sa, ca profesor, consta in combinarea celor doua stari intr-un element mobil: oameni invatand.

1.  Ce conteaza cel mai mult in business, in birou sau la masa negocierilor – cunostintele de business sau abilitatile personale?

In conditii normale de economie de piata, amandoua, dar realitatea este ca nu le poti separa. Daca la inceput te mai poti ascunde in spatele unor abilitati personale deosebite, cu cat cresti in ierarhie cu atat filtrele sunt mai dure si risti sa ramai pe dinafara.

2. Cum „predati” cursul?

In momentul in care am inceput sa predau mi-am definit o mantra si mi-am setat o serie de principii care sa stea la baza a tot ceea ce fac. Iata-le pe scurt (scuze de engleza, dar in engleza le-am gandit):

Mantra: „Make people think”

Principii:

  • I don’t teach the students, the students learn from me – Eu nu le predau studentilor, ei invata de la mine;
  • If I’ll talk with the stupid people only the stupid people will listen to me – Daca vorbesc cu prostii, atunci numai prostii ma vor asculta;
  • I always look for the positive things in people and work to build on them – Caut mereu acele lucruri pozitive in oameni si le folosesc drept fundatie pentru constructia mea
  • In teaching, you cannot see the fruit of a day’s work. It is invisible and remains so, maybe for twenty years (Jacques Barzun) – Cand predai, nu poti vedea rezultatele unei singure zile de munca. Sunt invizibile si raman astfel, chiar si pentru 20 de ani.
  • A teacher who is attempting to teach without inspiring the pupil with a desire to learn is hammering on cold iron (Horace Mann) – Profesorul care preda materia fara a-i inspira elevului dorinta de a invata este precum un ciocan care bate o moneda rece.

Gandurile aceastea ma ajuta sa decid ce sa fac si ce sa nu fac, cum sa abordez diferitele situatii de care ma lovesc.

3. Pentru dvs, cursurile au loc intr-o „agora” sau intr-un spatiu de negociere?

Inca din prima sesiune subliniez faptul ca marketingul nu este o stiinta exacta, cu axiome clare si batute in cuie. Lucrurile sunt extrem de dinamice, pot exista mai multe solutii valide la aceeasi problema. Ii incurajez pe participanti sa nu se teama sa gandeasca, sa ma contrazica daca simt ca au o alta parere, sa se angajeze in discutii.

4. Cat de multa importanta are transferul de cunostinte? Dar abilitatile inter-personale ?

Cred ca intotdeauna trebuie sa ai paine si circ – continut solid si distractie. Una fara alta nu asigura rezultate foarte bune.

Poti sa stapanesti la perfectie un domeniu – daca nu reusesti sa inspiri oamenii, sa le captezi atentia, acestia vor asimila mult mai putine lucruri.

Pe de alta parte, poti sa fi un super prezentator, daca isi lipseste continutul, studentii vor simti ca nu raman cu nimic mai mult decat daca ar iesi intr-o seara la un spectacol de stand-up comedy.

5. Care a fost cea mai dificila promotie – in sensul nivelului de pregatire profesionala a cursantilor si al complexitatii rezolvarilor?

Primul an in care am predat la „in action” – studenti care lucreaza in paralel cu MBA-ul – a fost cel mai dificil. Nivelul de senioritate al studentilor este mult mai mare, au trait si vazut multe lucruri pana sa vina la mine in clasa. Sunt studenti si cu 20 de ani mai in varsta decat mine – colegi de generatie cu parintii mei. Dupa cum m-am asteptat, am fost nevoit sa ma adaptez noului public, sa creez noi exercitii, sa schimb focusul de pe anumite lucruri pe altele – la sfarsit am iesit mai destept din experienta (si cand le-am povestit la sfarsitul cursului mi-au zis ca nu s-a simtit nimic – totul a fost foarte bine pentru ei).

6. In cat timp identificati liderii de opinie dintr-o promotie?

Predau marketing, cred in marketing si am bunul obicei de a aplica gandirea de marketing in ceea ce fac. Regula de baza a marketingului este sa-ti cunosti consumatorul / publicul si pentru mine asta inseamna sa am deja o idee despre studenti cand intru in sala de clasa. Prima sesiune este foarte importanta pentru ca ma ajuta sa-i inteleg si mai bine.

7. Cum  mediati intre parerile divergente ale liderilor de opinie, intre liderii de opinie si „pluton” pentru a mentine o clasa echilibrata – in rezultate si in comunicare?

Trebuie sa recunosc ca nu am avut probleme pana acum – poate pentru ca deja studentii au fost educati de experienta multelor cursuri prin care au trecut pana sa ajunga la cursurile de specializare. Sau poate pentru ca fac foarte multe exercitii (inclusiv exercitii de incalzire astfel incat sa am o participare la discutii cat mai mare. De exemplu, imi intreb studentii cum isi imagineaza ca ar arata viata pe pamant daca atmosfera terestra ar avea un singur metru inaltime. Aici nu mai exista raspunsuri corecte sau gresite, lideri de opinie sau urmaritori).

8. Este loc de preferinte personale in ceea ce priveste un student sau altul?

Si profesorii sunt oameni deci intotdeauna vor fi afinitati mai mari cu anumiti studenti. Ce este important este ca acest lucru sa nu se traduca prin favorizarea intr-un fel sau altul a studentilor respectivi. Iar aici joaca un rol si sistemul MBA-ului Romano-Canadian – la Mid-Term si examen nu dau note la niste nume, ci la niste coduri – fara sa stiu cine este persoana din spatele codului.

9. Care a fost cea mai neobisnuita intamplare la un curs al dvs?

In urma cu vreo doi-trei ani, pe cand predam la seria „intensive” imi incepeam ziua la 7 dimineata in agentie, unde revedeam inca o data cursul pentru ziua respectiva. In 30 de minute treceam prin slide-uri iar apoi incepeam sa ma joc de unul singur in birou Wii Tenis. 90 de minute in care recitam in gand ceea ce urma sa le zic studentilor, construiam posibile directii in care puteau merge discutiile. Si jucam Wii tenis. Acesta a fost ritualul timp de zece zile dupa care am aflat ca se organizeaza Bucharest Wii Tenis Open. Si – spre surpriza sotiei mele care imi spunea ca pustii, adolescentii, studentii ma vor distruge – m-am inscris la concurs. Fara sa intru in alte detalii, automatismele pe care le-am dobandit in timp ce-mi repetam cursul m-au ajutat sa castig toate meciurile din turneu si sa fiu campion. Vreau sa multumesc MBA-ului Romano – Canadian si pentru acest lucru.

*Mobilis in Mobilum – deviza submarinului Nautilus, din romanul „20.000 de leghe sub mari”, de Jules Verne


Publicat in Noutati.
 

3 Responses to “Interviu cu prof. Lorand Balint (Boti) – Mobil in element mobil*”

  1. Madalina says:

    Foarte reusit interviul.
    Boti, mereu simpatic si mai mult decat atat, un prof out of the box.

  2. [...] Am dat un interviu care a aparut pe blogul MBA-ului Romano – Canadian. [...]

  3. george bc says:

    Extraordinar! Si pentru asta trebuie sa faci aceste cursuri? Mai sa fie!?

Leave a Reply

MBA blog is proudly powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).

-->